ΕΔΕΑΥ



Επιτροπή Διεπιστημονικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης & Υποστήριξης 

Βιντεοπαρουσιάσεις Ειδικής Αγωγής:
http://users.sch.gr/gbotsas/index.php/yliko/vinteoparousiaseis
 
 
Διαδικτυακό Υλικό για την πληροφόρηση και καθοδήγηση των γονέων και των παιδιών για τον Covid-19
Η καθολική απαγόρευση της κυκλοφορίας ως μέσο προφύλαξης από την εξάπλωση της νόσου από το νέο κορωνοϊό, Covid-19, έχει οδηγήσει στον εγκλεισμό των οικογενειών στο σπίτι τους. Οι μαθητές και οι μαθήτριες αναγκάζονται υποχρεωτικά να περνούν τις περισσότερες ώρες της ημέρας, αν όχι όλες τις ώρες της ημέρας, μέσα στο σπίτι τους, μακριά από το σχολείο και τους φίλους τους. Οι γονείς των μαθητών καλούνται να αντιμετωπίσουν πολλές προκλήσεις, όπως να ενημερώσουν τα παιδιά τους για τη νέα νόσο και τις επιπτώσεις που αυτή επιφέρει στη ζωή τους, να προστατέψουν τη ψυχική τους υγεία και να διαχειριστούν εποικοδομητικά και ωφέλιμα την καθημερινότητα και το χρόνο των παιδιών στο σπίτι.
Παρακάτω μπορείτε να βρείτε συνδέσμους για χρήσιμο διαδικτυακό υλικό που προσφέρεται δωρεάν από διάφορους φορείς και υπηρεσίες για την πληροφόρηση και καθοδήγηση των γονέων με σκοπό την υποστήριξη των παιδιών τους:
 
Η ψυχολόγος
Μαρία Ντούμα



ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1.      Δείξτε στα παιδιά φωτογραφίες από τότε που ήταν μωρά. Επίσης, αναφέρετε στα παιδιά τα αγαπημένα τους παιχνίδια, κάποιες συνήθειες που είχαν κλπ. Ακόμη, μιλήστε για τα θετικά συναισθήματα των μεγαλύτερων αδερφών προς τα μικρότερα και μοιραστείτε όμορφες στιγμές, τις οποίες, ίσως, να μη θυμούνται τα παιδιά.
2.      Φτιάξτε ζωγραφιές και κρεμάστε τες στον τοίχο.
3.      Φτιάξτε γλυκά.
4.      Γυμναστική
5.      Βοήθεια στις δουλειές του σπιτιού!
6.      Επικοινωνία με τα αγαπημένα σου πρόσωπα και τους φίλους σου!
7.      Tο κάθε παιδί βρίσκει ένα ζώο που του αρέσει. Κατόπιν, βρίσκει στο διαδίκτυο εικόνες και πληροφορίες για το ζώο που το εντυπωσιάζει και συμπεριφορές του ζώου που δείχνουν εξυπνάδα, από τις οποίες εμείς οι άνθρωποι θα μπορούσαμε να διδαχθούμε. Δεν αρκεί μια απλή καταγραφή, θα χρειαστεί φαντασία και σκέψη, καθώς όλα τα ζώα έχουν να μας δώσουν σημαντικά διδάγματα. Για παράδειγμα, η πολική αρκούδα είναι προσαρμοσμένη να επιβιώνει στο Βόρειο Πόλο κλπ.
8.      Παίξτε παντομίμα. Παραλλαγή: μπορείτε να  αναπαραστήσετε διάφορα συναισθήματα με το πρόσωπο ή και το σώμα και κάθε φορά να πρέπει να μαντέψετε το συναίσθημα.
9.      Φτιάξτε ένα παραμύθι (πχ ξεκινήστε με τη φράση «Περπατώντας στο δάσος…»). Με σειρά το κάθε παιδί θα λέει μια πρόταση ή λέξεις και εσείς θα το καταγράφετε. Αφού ολοκληρωθεί, τα παιδιά θα ζωγραφίσουν ή θα σχεδιάσουν εικόνες σχετικές με το παραμύθι. Μπορείτε να προσθέσετε και ένα τίτλο. Έτσι, θα έχετε ένα παραμύθι φτιαγμένο από τη συνεργασία των  αδερφών.
10.  Το κάθε παιδί σχεδιάζει ένα λουλούδι με 5 πέταλα. Σε κάθε πέταλο γράφει θετικά πράγματα για το χαρακτήρα του ή κάτι θετικό που έκανε στην καθημερινότητά του. Επιπλέον, μπορεί ο γονιός ή τα αδέλφια να συμπληρώσουν σχόλια (κάτι που οι ίδιοι παρατήρησαν και δεν το παρατήρησε το παιδί). Πολλές φορές βλέπουμε στους άλλους προτερήματα και αρετές, που δεν τις βλέπουν οι ίδιοι στον εαυτό τους.
  1. Τρία πράγματα για μένα. Το κάθε παιδί φτιάχνει τη φιγούρα του και γύρω από τον εαυτό του σχεδιάζει ή γράφει τρία πράγματα στα οποία είναι καλό ή του αρέσει πολύ να κάνει. Αφού τελειώσει δίνει το χαρτί του στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς του, οι οποίοι με τη σειρά τους γράφουν κάποιο θετικό στοιχείο που αναγνωρίζουν στο παιδί.
12.  Ώρα για γέλιο: κάνε πράγματα που σε κάνουν να γελάς (πχ ζωγράφισε ό,τι σε κάνει να γελάς, δες μια ταινία). Σκέψου: τι σε κάνει να γελάς;
  1. Σκέψου μια δημιουργική δραστηριότητα που σε ενδιαφέρει. Ολοκλήρωσε ένα έργο σχετικό με τη δραστηριότητα αυτή μέχρι το τέλος της εβδομάδας, πχ τραγούδι, ζωγραφιά, θεατρικό κατασκευή κλπ και παρουσίασέ το στην οικογένειά σου. Παραλλαγή: συνεργάσου με τα αδέρφια σου για να φτιάξετε κάτι μαζί.
  2. Σκέψεις που με γεμίζουν αισιοδοξία. Α) Γράψε ή ζωγράφισε τις σκέψεις που σε γεμίζουν αισιοδοξία. Β) Δώσε στον εαυτό σου την ευχαρίστηση να δημιουργήσει μια αισιόδοξη ζωγραφιά γεμάτη φως και χαρά.
  3. Ίσως νιώθεις θυμωμένος, λυπημένος, ανήσυχος. Αυτό είναι φυσιολογικό. Μίλα σε κάποιον ή γράψε αυτό που νιώθεις.
16.  Σκέψου ένα φόβο που έχεις και ζωγράφισέ τον (δε χρειάζεται να πεις τι είναι). Μετά ζωγράφισε σύννεφα και φαντάσου ότι παίρνουν το φόβο σου μακριά. Μπορείς επίσης να τσαλακώσεις και να πετάξεις το χαρτί στα σκουπίδια. Έτσι, θα είναι σα να διώχνεις το φόβο σου μακριά. Γράψε μια αντίθετη θετική δήλωση για το φόβο σου.
  1. Κουτί αυτοβοήθειας. Πάρε ένα κουτί και βάλε μέσα σε αυτό πράγματα που σε κάνουν να νιώθεις ήρεμος. Μπορείς να βάλεις το αγαπημένο σου βιβλίο, φωτογραφίες, κάρτες με καθησυχαστικές ή ενθαρρυντικές φράσεις και προτεινόμενες δραστηριότητες («όλα θα πάνε καλά», «είμαι τυχερός που είμαι με τα αγαπημένα μου πρόσωπα», «ας χορέψουμε»), αγαπημένα μικρά παιχνίδια και ότι άλλο είναι βοηθητικό για εσένα.
  2. Ο ενήλικας τοποθετεί διάφορα αντικείμενα σε μια τσάντα ή σε ένα κουτί. Τα παιδιά κλείνουν τα μάτια και προσπαθούν χρησιμοποιώντας τα χέρια τους να καταλάβουν ποια αντικείμενα είναι.


ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ  ΛΕΙΤΟΥΡΓΌΣ           
         Πασχαλίδου Χρυσαφίνα


Επικοινωνία και συναισθήματα υπό την επιρροή της πανδημίας

Η περίοδος που διανύουμε είναι ιδιαίτερα δύσκολη για τους μαθητές-τριες μας, τις οικογένειές τους, αλλά και για τον καθένα από εμάς, καθώς βιώνουμε  μια κατάσταση κρίσης σε ατομικό, οικογενειακό και κοινωνικό επίπεδο. Οι επιπτώσεις αυτής της κρίσης έγιναν εμφανείς στην καθημερινότητά μας, η οποία ανατράπηκε ξαφνικά σε όλους τους τομείς (απαγόρευση κυκλοφορίας, κλειστά σχολεία κλπ).

Σε αυτές τις περιόδους δημιουργείται μια γενικευμένη αίσθηση φόβου η οποία αφορά το ίδιο το γεγονός του κινδύνου και την απειλή από αυτόν τον κίνδυνο η οποία σχετίζεται με την υγεία και τις βασικές ανάγκες μας, όπως η ανάγκη για ασφάλεια και κοινωνικές σχέσεις. Σε όλο αυτό προστίθεται και η αβεβαιότητα για το μέλλον. Έτσι, δημιουργούνται συναισθήματα ανησυχίας, τρόμου, άγχους, νευρικότητας, θυμού, εκνευρισμού, θλίψης, απόσυρσης, σύγχυσης, υπερδιέγερσης, τα οποία επηρεάζουν αρνητικά την ψυχική μας υγεία και τις σχέσεις μας με τους άλλους.

Τα παιδιά καθίστανται ευάλωτα, διότι ακόμη διαμορφώνεται η προσωπικότητά τους, ωριμάζουν οι διαδικασίες σκέψης και οι τρόποι με τους οποίους εκτιμούν τις καταστάσεις γύρω τους και μαθαίνουν να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους. Είναι πιθανό να μην εκφράζουν άμεσα τα συναισθήματα τους, οι γονείς όμως θα τα παρατηρήσουν στην υπερένταση, την υπερκινητικότητα, την απώλεια όρεξης, τη συχνοουρία, τη νυχτερινή ενούρηση, το πείσμα, τις σωματικές ενοχλήσεις (πχ πονόκοιλος).

Οι γονείς, λοιπόν, καλούνται να διαχειριστούν τα δικά τους συναισθήματα και έπειτα να υποστηρίξουν τα παιδιά τους. Θυμηθείτε ότι λειτουργείτε ως πρότυπο στον τρόπο που διαχειρίζεστε και αντιδράτε στις δύσκολες καταστάσεις.

Αρχικά, οι γονείς και ενήλικες είναι σημαντικό να δώσουν την ευκαιρία στα παιδιά να αναγνωρίσουν και να  εκφράσουν λεκτικά τα συναισθήματά τους, να μοιραστούν τους φόβους και τις ανησυχίες τους για την υπάρχουσα κατάσταση. Εάν το παιδί δυσκολεύεται να μιλήσει για τα συναισθήματά του, μιλήστε εσείς πρώτα για τα συναισθήματά σας. Πρόσθετα, περιγράψτε με συναισθήματα αυτά που σας εκδηλώνει το παιδί με τη λεκτική και τη μη λεκτική επικοινωνία (βλέπω ότι είσαι θυμωμένος…, αισθάνομαι ότι είσαι μπερδεμένος…). Αναζητείστε εναλλακτικούς τρόπους διαχείρισης των δύσκολων συναισθημάτων και τρόπους για να χαλαρώνουν τον εαυτό τους.

Ενημερώστε τα παιδιά για τον covid-19, δίνοντας πληροφορίες κατάλληλες για την ηλικία τους και δώστε τους «χώρο» να εκφράσουν τη γνώμη τους και τις απορίες τους.

Χρησιμοποιήστε ανοιχτές φράσεις και ερωτήσεις που προσκαλούν το παιδί να μοιραστεί τις σκέψεις του, τα συναισθήματά του (θα ήθελα να ακούσω γι’ αυτό, πες μου περισσότερα…) και κατονομάστε τα συναισθήματά του (φαίνεται  ότι αυτό σε φοβίζει πολύ…, αυτό πρέπει να σε έχει απογοητεύσει…).

Επίσης, χρειάζεται να αφιερώσετε χρόνο να ακούσετε το παιδί, να κάτσετε δίπλα του ή απέναντί του και να μη συνοδεύεται η επικοινωνία από μια άλλη πράξη, όπως άπλωμα ρούχων.  Η καλή και θετική επικοινωνία προϋποθέτει από το γονιό να είναι καλός ακροατής, δηλαδή να δείχνει με το βλέμμα του και τη στάση του σώματός του «Είμαι εδώ για εσένα, σε βλέπω, σε ακούω, σου δίνω όλη μου την προσοχή».

Εάν δεν είστε σε θέση να κουβεντιάσετε με το παιδί την ώρα που σας το ζητά, προτείνετε μια άλλη στιγμή μέσα στη μέρα (θα είστε συνεπής) και εξηγήστε το λόγο. Επίσης, εάν το παιδί είναι εκνευρισμένο, δώστε του χρόνο να ηρεμίσει και συζητήστε μόλις αισθανθεί έτοιμο.

Ακόμη, διαμορφώστε εκ νέου το πρόγραμμα των παιδιών σε συνεργασία μαζί τους, προσθέτοντας δραστηριότητες και για όλη την οικογένεια.

Περιορίστε την έκθεση στην τηλεόραση και το διαδίκτυο – ο συνεχής καταιγισμός αρνητικών ειδήσεων επιβαρύνει την ψυχική μας υγεία και διαταράσσει την ηρεμία μας.

Αναζητήστε βοήθεια εάν νιώσετε ότι δυσκολεύεστε να διαχειριστείτε την παρούσα κατάσταση.

Κάθε κρίση είναι και μια ευκαιρία για αλλαγή. Ευκαιρία να βελτιώσουμε την επικοινωνία μεταξύ μας και  τις σχέσεις μας, να ανακαλύψουμε νέες δραστηριότητες και να φροντίσουμε τον εαυτό μας.

Κοινωνική Λειτουργός

Πασχαλίδου Χρυσαφίνα
 



ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΤΟΥΣ:


1.      ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΕΙΡΑΙΑ- ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
2.      2ο ΚΕΣΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ http://2kesy-v.thess.sch.gr/

3.      1Ο ΚΕΣΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ http://1kesy-v-new.thess.sch.gr/?cat=6

4.      2ο ΚΕΣΥ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ http://2kesy-a.thess.sch.gr/index.php/2020-03-27-09-28-16/2020-04-06-18-11-12

5.      Βιβλία για τον κορονοϊό

6.       Τηλεφωνική γραμμή ψυχοκοινωνικής υποστήριξης 

7.       Κέντρο Πρόληψης Δίκτυο Άλφα http://www.diktioalpha.gr/articles_det.asp?artid=173

8.       Κέντρο Πρόληψης Πυξίδα


10.  Πώς να μείνω ασφαλής στο διαδίκτυο την περίοδο της πανδημίας https://saferinternet4kids.gr/nea/staysafehome/

Κοινωνική Λειτουργός
Πασχαλίδου Χρυσαφίνα
  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου